April 10, 2012

Cerita 158... mesra rakyat

Gambar Hiasan
Hari ni, saya cuti keje lagi untuk hadiri perbicaraan adik. Gerak dari Cheras agak lewat. Jam 8. Risau tak sempat dengar kes. Sampai Seremban jam 9. Malam tadi hujan lebat, jadi jalan sesak dari kebiasaan. Salah satu trend bandar-bandar besar & sibuk di Malaysia. Nasib baik kes belum daftar.
Hari ni, sejarah dalam hidup, saya jejakkan kaki ke dalam mahkamah. Tak silap ada 5 kes dalam seisi yang sama dibicarakan. Tak sampai sejam, dah selesai. Keputusan, seorang penjamin dengan wang jaminan rm2500. Bulan depan perlu hadir semula.
Untuk kesalahan ini saja, perlu masa & agak rumit bagi yang tiada pengalaman. Macam urus orang sakit kat hospital. Perlu ke sana... ke sini. Macam-macam kaunter... jabatan.. bilik. Perlu kejar masa. Perlu kesabaran.  Bernasib baik kalau dapat pegawai yang nak memberi kerjasama. Saya berpendapat, syarat-syarat wajib bagi ahli yang ingin menguruskan sesuatu hal ialah sihat tubuh badan, peramah, tak segan silu dan bijak menguruskan hal. Itulah hakikat bila berurusan rasmi.
Macam mana kalau lokasi kaunter... jabatan ... bilik letaknya jauh antara satu sama lain. Macam mana juga kalau lokasi pentabiran tu tak ada pengangkutan awam untuk sampai ke sana. Pengalaman saya tadi, saya & suami menumpangkan seorang wanita & anaknya ke bandar untuk membuka akaun bank bagi melunaskan wang jaminan. Perjalanan ke bandar lebih kurang 20 minit dengan kereta. Tiada bas awam. Teksi tak ramah lalu disitu. Saya bayangkan kepayahan wanita tersebut perlu ke bandar dan datang kembali ke mahkamah dalam masa 2 jam. Tambah lagi dengan masa untuk berurusan di kaunter bank.
Inilah nasib orang-orang biasa macam saya. Saya rasa patut orang-orang atasan perlu mempunyai pengalaman orang biasa-biasa terlebih dahulu sebelum mewujudkan suatu lokasi pentadbiran & pengurusan untuk orang biasa-biasa macam saya, wanita tersebut & lebih kurang berkeupayaan dari saya. Lebih mesra rakyat.

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...