March 31, 2011

cerita 30... pandai-pandai bawak diri yer nak

Hari ni hari terakhir Shirley dengan Fu San. Balik kampung sudahnya. Good luck, Sis!
Jamuan kecik.. pizza domino & kek 3 lapis ;)

Aku mula ngan pagi yang hampir gelap sebab aku run virus. Internet connection aku diblock. Akhirnya aku dapat settle ngan restore system. Alhamdulilah :)

March 25, 2011

cerita 29... video skandal seks

Hmm.. cerita skandal seorang pemimpin yang dikecohkan sekarang. Tanpa menyiasat secara terperinci, rakaman dihebahkan pada media terlebih dahulu, bukan diserahkan kepada pihak Jabatan Agama Islam dan pihak berkuasa untuk menyiasat kebenaran. Kenapa perlu terus dihebahkan. Secara umumnya, urusan gaya hidup seseorang adalah hak peribadi. Disisi Islam, jika perbuatan maksiat itu benar, hukuman setimpal patut dilaksanakan supaya orang ramai dapat mengajaran. Rakyat Malaysia sepatutnya menggunakan kebijaksaan yang dikurniakan.

March 23, 2011

Tenang kembali

Ok.. hari kembali macam biasa. Luahan rasa yang melegakan. Lalingku cakap, biar saja.. diam-diam. Apa boleh buat. 2 x 6.. 6 x 2 apa maksudnya pon aku tak paham. Hmmm... lalingku. Tima kasih sayang :D
(Agaknya aku ni baik sangat sampai orang 'pijak kepala'. Yang baik diambiknyer, yang buruk.. tak baik, dikasinyer. Abis manis, sepah dibuang. Asal lepas tekak diorang, tekak aku dicekik. Memang ati boye, gajah, unta, ular, katak (dan lain-lain yang sewaktu jenis yang disebut) diorang ni.. suka-suka buli, perlekeh orang lain, amik kesempatan dan nak tutup salah sendiri) 

Smot-smot keyboardku pergi suda :(

cerita 27.. dia dan dia

Bila aku tengok dia dan dia online, aku teringat balik sikap dia dan dia dan orang-orang dia dan dia pada aku. Aku mula jadi sedih, geram, marah dan kecewa. Aku sengaja set mood invisible supaya dia dan dia semakin lupa kisah aku.

March 21, 2011

cerita 26... manisnya hidup ni

Sebagai manusia biasa, akan melakukan kesilapan. Tak sedar atau sedar tapi tak tahu.

Kita juga tak boleh puaskan hati semua kehendak seseorang. Dia tak akan faham masalah yang kita hadapi atau risiko yang akan berlaku. Mungkin dia tidak tahu juga kita perlu laksanakan tanggungjawap lain yang lebih penting. Dia akan terus berkata kita bersalah dengan sebab satu kehendak tak dapat dipenuhi. Tambah lagi ada sejarah syak wasangka, tak puas hati, dendam, atau cemburu. Lagi parah, hal ni diceritakan pada orang lain juga ada sejarah yang sama pada kita. Cerita-cerita negatif pun bermula. Sabar... (perlahan-lahan aku akan undurkan diri tanpa disedari)

March 18, 2011

Hikayat "Aku & Dia"

Setelah selesai bersiap-siap untuk ke pejabat pagi itu, Zulaikha menuju ke dapur.

"Zulaikha, nanti bila kau senang, boleh bawa Mak ke klinik? Bawah rusuk ni cam sakit. Mak minta maaf sebab kau selalu bawa Mak ke klinik. Mak selalu tak sihat".

"Tak apa Mak. Adatlah.. umur macam ni. Mak boleh tahan ke?"

"Boleh"

"Kalau macam tu, nanti malam kita ke klinik. Mak tak payah masak hari ni".


Mak, mak banyak sangat berkorban untuk Zulaikha selama ini. Tak perlu minta maaf. Sayu dan terasa hati bila Mak cakap macam tu. Kalau Mak minta nyawa pada Zulaikha, Zulaikha akan beri.Sepatutnya Zulaikha yang sangat-sangat berterima kasih pada Mak. Pengorbanan Mak sangat besar. Kita telah sama-sama harungi kesusahan dan keperitan hidup. Mak terlalu banyak bersabar dengan dugaan hidup. Alhamdulilah, akhirnya hari ini kita dikurnia kemudahan hidup. Rezeki hari ini kita kongsi bersama, Mak.  

***

"Assalamualaikum Makcik". Sapa Doktor Fredy sebaik sahaja Makcik Aishah  melangkah masuk ke bilik rawatan doktor diikuti Zulaikha.

"Waalaikummussalam"

"Jemput duduk makcik. Sakit apa Makcik?"

"Bawah rusuk makcik sakit".

"Berapa lama sakit, Makcik?"

"Erm.. erm..." Teragak-agak Makcik Aishah menjawap. Dia memandang Zulaikha. Zulaikah memahami lalu menjawap.

"Dalam dua, tiga hari ni Doktor".

"Makcik ada buat kerja-kerja berat?. Makcik tunjuk saya yang mana sakit"

"Tak ada. Masak sikit. Cuci baju tak ada. Banyak rehat"

"Di sini sakit Makcik?" Tanya doktor sambil cuba menekan dikawasan sakit.

"Ya".

"Otot ni. Lepas ni Makcik kena rehat dulu".

"Ya, makcik rehat selalu rehat"

"Mak saya baru-baru ni ada mencantas rumput. Saya tak benarkan dia buat tapi dia degil".

Sudah puas saya melarang Mak tapi Mak degil. Saya boleh upah orang. Mak selalu cakap, 'tak perlu upah. Daripada duduk diam tak ada buat apa kat rumah, baik dicantas rumput kat luar ni'. Bukan apa, nanti orang tengok dan bercakap, 'iskk.. boleh pulak anak dia biarkan mak dia bersihkan rumah. Teruk betaul anak dia'.

*** 

March 17, 2011

Cerita 25... Smotku dah pergi

Mana perginya smot2ku. Tinggal 4.. 5 ekor jek. Agaknya musim ujan dah berakhir. Kemana korang berhijrah pulak ya. Sampai hati kasi tinggal kawanmu di sini :(

Malam tadi tonton Hikayat Merong Mahawangsa. Intro yang ok tapi seluruhnya.. erm ok2 jekkk. Kalau dibandingkan dengan Puteri Gunung Ledang.. lebih baik PGL. HMM ada2 part tak cantik.. nampak sangat tricky nyer. Kalau tengok cara hero berlakon, cam hero pirate of carabean gak sikit. Jalan cerita yang  baik. Hmmm... seluruhnya, filem ni  belom memukau jiwa ragaku (cam so-so je nak sampai target rm8juta jek) *P

March 16, 2011

Cerita 24.. Hikayat Merong Mahawangsa dan cerita semut

Dah baper ari HMM ni kuar. Malam tadi aku& laling kuar beli tiket untuk malam ni kat Jusco Cheras Selatan. Kul 11pm. Cam best.. orang2 yang dah tengok pon cakap best. Best la tu.

Semalam, aku di datangi segerombolan semot. Mereka berhijrah dari entah mana ke keyboardku. Mungkin diorang tau musim hujan akan tiba. Hari ni tak berenti semot2 ni kuar masuk keyboard.

                          Hai semot. Kita kawan ek :)

Rajin semot2 ni bekeja. Jangan kasi rosak wayar2 dalam keyboard ni udah ya.

March 11, 2011

Cerita 23.. semakin hari semakin bahagia

Esok genap setahun aku jadi isteri kepada Rajali Abd. Hasim. Alhamdulilah. Semoga semakin hari semakin bahagia (Sayang, terima kasih). Agenda esok, tunggguuuuuuuuuuu. Hehhh.

*Note: 16 Mac: Mlm 12Mac, aku & laling lepak kt Tjg Gila. Konon2 nak lelap tepi laut, tak jadi.. nyamuk kacau. Last2 kitorang lelap kat parking surau Bukit Tinggi.

Cerita Kiah

Minggu ni agak sibuk dengan rutin harian. Keje ofis.. submit FloraRosa, Ancubic, Tiara Hill. Keje rumah.. nak siapkan rumah untuk tetamu h...