February 22, 2014

Harmonica.. nostalgia zaman kanak-kanak



Ingat-ingat lupa... harmonica buatan China ni pemberian ayah sewaktu umur saya 5 atau 6 tahun. Zaman kanak-kanak, saya tak ada banyak mainan. Seingat saya, saya ada teddy bear, anak patung perempuan, lego bongkah besar, game popeye dan basikal BMX Shimano 'merah pink' kaler, lebih kurang macam kat gambar bawah ni. Besi palang yang bujur, sakit punggung orang yang dok menumpang dan tempat letak kaki yang bergigi selalu mencederakan betis (turun harga kalau parutnya bersifat kekal.. heheh).

Sumber gambar: Google.com
Hingga hari ni, harmonica ni saja yang masih saya simpan. Zaman kanak-kanak saya banyak masa tak sama macam kekawan lain sebab saya skip sekolah agama dan tadika. Masa bermain banyak habis diluar rumah. Antaranya batu seremban, teng-teng, lompat getah, galah panjang kejar-kejar, baling selipas, nyorok nyorok, masak-masak, tembak-tembak dan yang agak ganas, nyorok nyorok ngan basikal. Haaaa.. sampai ke laut perginya.

Selain tu, secara berjemaah curi-curi pergi taman permainan, perpustakaan dan Ampang Park yang mana tempat-tempat ni agak jauh sedikit dari rumah dan bahaya bagi kami kanak-kanak. Ingat lagi, kalau jalan kaki memang rasa lenguh dan haus. Hehehh.. nak sangatkannn. Kalau degil sangat, Mak rotan guna rotan bulu ayam. 

Begitulah keindahan zaman kanak-kanak lebih 30 tahun lepas...

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...