March 7, 2014

Text mask blocked (autocad)!

Tips ni amat berguna bagi pelukis-pelukis macam saya. Masalah ni dah lama "berhantu" kat saya. Salah saya juga sebab malas nak cuba. Hari ni timbul semangat untuk lukisan yang terbaik. Walaupun masalah ni kecil tapi ia adalah suatu gangguan besar juga. Jika tak selesaikan, benda-benda atas lukisan akan jadi bertingket-tingket. Maka sakit ler mata sapa-sapa yang menengoknya.. susah nak baca text yang bertindih-tindih.
Autocad memudahkan penggunanya untuk masalah bertindih-tindih ni tapi masalah lain timbul. Bila plot preview, kotak hitam tindih text! Macam kat bawah ni:
Plot preview: Text mask blocked!
Tak ke menaniaya bila dah siap cantik2. Hasil dari google google, saya dapat jalan penyelesaian. Yayyy!! Tahniah pada diri saya sendiri. Penyelesaiannya seperti di bawah:

Tanda (check) pada "use drawing background colour" 
Memang masa preview akan nampak kotak hitam dah tindih text tapi bila print kotak ni tak ada. Sebelum ni saya tertipu sebab tak cuba print. Print preview ni kekadang tak boleh pakai gak.Saja yang melemahkan semangat guna text mask.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...