April 9, 2014

Ayah dan Saya

Dah lama saya menyimpan rasa. Tiap kali terlintas, hati rasa sedih, sakit dan kecewa pada ketidakadilan ini. Hubungan saya dan arwah ayah akrab. Kami juga kawan baik. Arwah Ayah selalu memahami saya. Ayah juga sebagai pelindung dan penyokong hidup saya. Mungkin juga sebab saya anak bongsu dan juga anak perempuan. Arwah ayah lebih manjakan anak-anak perempuan.
Kami juga rapat sebab mungkin hanya saya mampu melayan kerenah dan sikap Ayah. Keistimewaan hubungan akrab ini juga dicemburui. Tiada segan silu untuk keluar bersama. Citarasa kami juga sehaluan. Jauh disudut hati saya, keakraban ini juga disebabkan Ayah perlu teman sebab hidup Ayah agak meminggir dan sunyi. Kebanyakan orang memandang Ayah negatif di dalam banyak perkara. Pada saya, Ayah punya banyak nilai-nilai positif cuma mereka telah memandang Ayah dengan pandangan negatif dan tidak mengenali sepenuhnya Ayah. Mereka tidak bijak berhadapan dengan orang-orang 'lama'. Ya bijak. Mungkin saya bijak berhadapan dengan warga emas. Hahahaha... kadang-kadang kesabaran ini terkucil juga. Ya ampun. Kenyataannya, warga emas merupakan insan yang sangat sensitif. Mereka sunyi. Kita yang agak muda sedikit perlu rendahkan sedikit ego muda untuk bersama-sama mereka.
Keakraban kami menyebabkan orang sekeliling kami membuat andaian yang saya mewarisi kerenah dan sikap Ayah. Saya tidak mewarisi seluruh kerenah dan sikap Ayah. Saya masih punya akal fikiran yang waras untuk membezakan mana yang baik dan buruk. Saya selalu dipinggirkan. Kadang-kadang rasa amat sedih dan pedih. Saya lebih banyak menebalkan muka berhadapan mereka demi silaturahim.
Saya memujuk hati dengan berkata, Allah lebih mengetahui apa yang berlaku. Biarkan mereka berkata-kata dan berhebah dari timur ke barat, selatan ke utara. Semoga suatu hari nanti, mereka mendapat hidayah dan mengetahui situasi sebenar. Saya ingin berbuat baik dengan kehidupan. Saya yakin dengan apa yang dilakukan hari ini, adalah ganjaran kehidupan pada masa depan. Saya amat bersyukur kerana dipilih untuk menjaga kedua orang tua. Kebahagiaan dan keredaan hidup ini bukan ditentukan mereka yang tidak bijak tetapi Maha Pencipta.


Buat Ayah Mohamed Ismail & Ayah Abd. Hasim,

Al-Fatiha




Ingatan sayang Mak Mak & Ayah Ayah ku selalu....


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...