December 12, 2014

Quran Saintifik

12 Dis.

Buku ni salah satu daripada buku-buku ilmiah yang nyaris berada dalam tong sampah. Sempat diselamatkan oleh Tok Siak. Masih baru. Sayangggg... banyak ilmu yang bermanfaat. Aktiviti dalam tren. Seisi 1... pagi tadi dah intro sikit. Petang ni sambung lagi.... insyallah. Sekali sekala Budak Malas ni membaca ;)



Seisi 1
Al-Quran adalah sumber/ isi penting, Sunnah & hadis menerangkan atau pelengkap sumber/ isi penting.
Iman & nyawa... iman penentu hidup dunia akhirat.

13 Dis. 
Seisi 2

Bila dah mula baca buku ni... saya? mula risau, ada ke lepas baca saya akan lebih baik atau lebih teruk. Semoga dijauhkan siifat buruk. Buku ni sesuai untuk saya sebab saya adalah salah seorang yang kritikal & mencari kebenaran.
Al Quran perlu dibaca dengan baik srterusnya difahami dengan baik lalu dihayati dengan baik. Selalu baca Quran, solat wajip & sedekah membawa diri kita kepada peniagaan yang tak akan merugikan. Jujurnya, saya tak kerap membaca Al Quran sebab saya tak faham apa yang saya baca. Itu sebab utama. Jadi macam mana nak dapat keseronokan membaca? 
Al Quran membawa kecemerlangan bagi orang yang baca, faham & amal. Macam mana saya boleh sampai ke tahap tu dan dah lama berhajat untuk sampai ke tahap tu (Tanya & jawap sendiri. Mulakan usaha... Lagi mau tanya!). 
Penguasaan 2 ayat. Ayat pertama ialah penguasaan ayat-ayat AlQuran. Ayat kedua ialah penguasaan "ayat-ayat" yang tersembunyi di dalam alam semesta. Maksudnya, dengan melihat keindahan kejadian bulan & bintang..  kita akan terlintas rasa uniknya ciptaan. Kita mencari-cari bagaimana ia berlaku, terhasil.. sistemnya.
Al Quran membawa umat Islam atau pembacanya berfikiran kritis dan kritikal. Mungkin kebanyakan perkara yang saya tak nak atau kurang buat ialah pemikiran saya tak dapat kesan logiknya atau bukti perkara tu. Otak saya protes untuk buat tu... buat ni selagi "tak nampak" dan keliru.


-bersambung... 

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...