December 3, 2011

cerita 109... zaman poyer2 dah berlalu

Pasar Seni sebelum tukar wajah
Dah lama tak jejak kaki kat Pasar Seni (Central Market). Mungkin setahun dua kali je sejak 3tahun kebelakangan ni. Sebab: Masa nak bersenggang agak terhad. Tak ada keperluan disana. Terlalu ramai orang dihujung minggu... pening dengan hiruk pikuk ngan warga asing yang bekerja kat KL selain pelancong, orang tempatan & kenderaan-kenderaan. Semalam memang tak ada perancangan nak ke sana tapi sebab terkandas dalam jalan sesak lebih sejam setengah dari Ikea Damansara, kena juga singgah surau yang senang sampai untuk solat asar. Lepas solat asar dan maghrib, kitaorang jalan-jalan kejap dan makan malam kat restoran mamak kat sebelahnya.
Suasana kat lua
Banyak kenangan aku kat sini masa zaman muda remaja. Tak silap, masa umur 16 aku dah mula memandai lepak kat 'CM'. Abis sekolah dan masa zaman blaja kat U, aku turun sendiri jalan-jalan. Aku banyak & senang kluar sorang layan blues. Dulu warga asing yang bekerja kat sini yang dok lepak tak seramai sekarang. Sekarang, aku ada seram sikit nak sorang-sorang kat kawasan 'CM' dan Kotaraya.
Tempat dating pon kat sini bila dah pandai ada pakwe. Orang ada pakwe, aku pon nak ada pakwe gak. Kat sini ler aku jumpe boipren yang pertama & kali pertama berjumpe. Dan beberapa episod dating yang berlangsung kat sini juga. Hehehh. Inilah juga tempat laluan dan persinggahan kebiasaan balik keje... menjamu selera dikala kelaparan sambil keringkan peluh.
Pasar Seni dah berubah wajah. Makin ayu dan makin selesa. Wajah baru dalam versi pelancongan. Masa ni ada pameran batik. 


Dari atas (tangga surau)

Tingkat 1

Tingkat bawah

Cik Cha pon ada :)

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...