July 6, 2013

Kata-kataNya

Sejak menjadi dewasa ni, banyak cabaran yang saya lalui. Cabaran hidup sebagai orang dewasa. Saya rasa mula jadi dewasa bila melangkah masuk ke alam pekerjaan. Mula-mula joli katak ler.. dapat gaji makan sendiri ler, dan kawan-kawan masih ramai yang single mingle. Geng lepak dan sopping sampai lebam. Langkah lagi panjang bila mampu berkereta. Seronok ler tu. Tak tau dan tak sedar yang perjalanan hidup ni panjang.
Jadi dewasa tak la indah selalu. Masa kecik-kecik tak sabar nak jadi orang besar. Berangan kerja kat ofis, ada kereta.. pakai cantik. Sekarang, memang semua tu dapat tapi tak la mudah sebab kena usaha sendiri. Kalau nak mudah, boleh tapi muka tak malu ler pau orang sana sini. Kalau malas, tak dapek la.
Sejak jadi dewasa ni, kebanyakkannya duka nestapa. Kena tipu, buli dan fitnah. Matlamat hidup saya ialah jadi orang baik. Lumrah orang yang pentingkan diri sendiri untuk hidup senang cepat, kasi tindas orang yang lemah dan baik macam saya. Cewahhh. Jadi baik lagi susah dari jadi jahat. Buat baik dipandang jahat. Kalau nak ikut nafsu jahat, baik jadi lanun. Orang tak berani kacau. Pernah juga mengomel, `kenapa Allah uji saya macam ni pada hal saya nak buat baik’ atau `saya tak buat apa-apa.. tak cakap, tak kacau pon…. tiba-tiba orang tak suka saya’. Makanya, dahi pun berkerut selalu.

Antara kata-kataNya...
Saya lupa kata-kata Allah. Saya lupa rujuk kata-kataNya. Kata-kataNya yang penawar dan rawatan yang paling mujarab. Saya ikut bisikan yang memesong. Itu sebab hati tarak tenang. Sejak dua menjak ni, saya mula membaca kata-kata Allah. Kata-kata Allah memujuk hati dan memenangkan saya. Allah sangat sayang saya kalau saya dekat dengan Dia. Walaupun kata-kataNya ada yang ringkas tapi masuk serap ke hati. Alhamdulilah. Semoga ini berterusan dan saya tak akan lupa kata-kataNya. 

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...