June 27, 2014

Nyiausss

Oyed (2013)

Dah seminggu Oyed tak balik. Mana Oyed dah rayau. Jauh sangat kot. Mungkin dia dah meninggal. Sedih sangat kalau dia mati depan mata. Saya perlu faham, setiap ciptaan Allah akan kembali kepadaNya. Kehidupan dunia hanya sementara. Sedikit sebanyak saya ada jalankan tanggungjawap menyelamatkan dia dari terabai. Tuan dia dulu terpaksa tinggalkan dia kerana berpindah jauh. Masa tu dia belum putus susu. Kesian tengok kucing-kucing terbiar terutama anak kucing.
Ecot (2013)
Dari dulu saya suka jaga kucing biasa dan terbiar. Alasannya.... lebih mudah jaga dan lebih baik membela nasib kucing-kucing jalanan. Sederhana memelihara haiwan. Prinsip saya, beri makan dan perlindungan jika tetamu ini singgah rumah kami atau pinjam sekejap dari jalanan. Bila dah pulih atau kenyang mereka boleh bermain dan bebas ke mana sahaja atau tinggal terus dengan kami. Tiada kurungan. Salah satu sifat semulajadi yang bernyawa ialah bebas. Biar mereka dengan sifat semulajadi. Saya hanya pemilik sementara. Dah tak terkira bilangannya hampir 20 tahun pelihara kucing. Silih ganti. Alhamdulilah, suami saya tak alergik dengan kucing malah kami sekatil dengan mereka. Kami menumpang kasih sayang mereka.
Kakak/ Teh (2012)
Kini kami ada 4 ekor penghuni tetap rumah kami. Kakak, Kechik, Amoy dan Gebu. Kakak dah lebih 5 tahun umur dia. Punya penyakit. Saya jaga sejak dia lahir. Sejak sakit beberapa tahun lepas, Kakak
Kechik (2014)
banyak tidur dan menyendiri. Kawan baik Ecot. Ecot dah mati sebab sakit tua, tahun lepas. Kechik pula kucing angkat dari Kakak saya. Aktif. Pemburu yang handal. Amoy, saya jumpa di tepi jalan yang merupakan laluan lori besar. Kecik-kecik dah pandai bersidai tepi jalan. Amoy tak seaktif  Kechik. Mungkin dia sakit. Saya harap suasana hijau dan persekitaran agak bersih dapat pulihkan Amoy. Gebu pula saya jumpa tepi jalan depan rumah. Mungkin dia ada pemilik sebelum ni. Badan gebu dan bersih. Setakat ni, tiada tuntutan dibuat. Jadi, Gebu, saya yang punyaaaa!
Gebu (2014)


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...