September 19, 2014

Kerja-ya 7: Jangan berkira

Pagi ni mendatangkan marah je! 

Tarik nafas... lepass. Ulang 3x

Ok. Dalam bekerja, saya mengingatkan diri supaya jangan selalu berkira untuk buat kerja diluar skop kerja. Tapi agak-agak lah. Jangan melampau buat kerja orang sampai tak mencerdikkan diri sendiri. Saya suka buat kerja sedikit luar dari skop untuk kemahiran tambahan. Bagi saya ini berguna suatu masa nanti.
Pengalaman bekerjasama dengan junior... boleh katakan kebanyakan mereka berkira untuk buat kerja dan agak segan nak buat kerja. Macam-macam alasan untuk elak. Ini semua merugikan diri sendiri. Dah tahu kurang pengalaman, masa agak senang tak nak belajar. Tak nak rebut kerja. Bila keadaan terdesak, baru kelam kabut. Itu tak tahu, ini tak reti.

Haaaa... lantak ko ler Jah. Dah setahun ko duduk kat kerusi tu, tak banyak yang ko belajar. Buat ler muka terkebil kebil depan Bos. Masa aku bagi kerja ko elak tak nak buat. Buat benda-benda 'sampah'. Memula dulu ko berani bagitau Bos yang aku tak nak bagi kerja. Macam mana nak bagi... bila nak bagi, ko alasankan nak mula esok esok... lagi alasan lain; Bos sayang aku, aku je la yang layak buat (boleh pulak ko alasankan cam ni). Alasan lain lagi.. sapa aku nak arah ko buat kerja. Huhhh! Memang dah malas nak bagi ko kerja. Aku dah merajuk. Pepandai ler ko raba-raba kertas bila Bos melawat kawasan. Bos dah dapat hidu masalah ni sebab dia suruh aku bagitau masalah department ni. Hmmm... tak nak la cerita.  


Macam-macam kerenah manusia bekerja. Apa pon masalah persekitaran kerja, seeloknya diam itu lebih baik dari memburukkan lagi keadaan. Politik pejabat. Sebolehnya, pujuk diri sendiri. Kita ada beberapa pilihan untuk elak dan selesaikan masalah. Yang penting kerja siap dan tak mengganggu orang lain. Sekian.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...