April 23, 2015

Sosial

Cik Diari Maya Saya,

Hmm.. hari ni baru saya timbul untuk minggu ni. Sibuk melayan kerja-lukisan yang bertingkat-tingkat. Kerja dari sumber luar. Kerja ofis tak seberapa lebat. Daddy & Mummy tengah holiday kat Afrika Selatan selama 2 minggu ni. Jadi, keadaan ofis tak terlalu stress. Cerita kerja lukisan saya bawa dari rumah ke ofis, ofis ke rumah. Tak juga siap. Makin bertambah. Alhamdulilah... insyallah ada rezeki tunai umrah dalam masa terdekat. Kadang-kadang tak sempat nak sambung kat rumah sebab kerja rumah nak diselesaikan juga. Mujur belum ada anak. Kalau tak, mulut ni makin kuat berkicau-kicau... mana tak nya, badan dah letih memang masalah kalau orang-orang kat rumah buat masalah. Memang mereka cari masalah. Masalah... masalahhhh! Hehehh.
Saya dalam dilema. Tak juga. Hmmm... saya memikirkan suatu perkara yang agak berat. Perkara asasnya ialah arah laluan perjalanan hidup. Pada jalanNya atau menjauhiNya. Jika pegang pada prinsip untuk jalani hidup mengikut perintahNya, insyallah hidup jika kurang bermasalah. Tak mungkin kita tak ada masalah dalam hidup sebab kita ni hambaNya. Masalah sosial terutamanya masyarakat bandar besar .... ni la halnya yang saya terlalu pikirkan sekarang. Saya tak selalu dengar atau lihat masalah sosial sebab selalu berada di pinggir bandaraya. Masyarakat bandar yang punya perangai yang pelik-pelik dan macam-macam. Macam mana hidup makin diselubungi masalah sebab hidup yang tersasar dan membelakangkan Islam. Bangga dengan hiburan dunia. Suntikan masalah bermula dengan cemburu, arak, judi.. dadah, pergaulan bebas akan semakin merebak jadi masalah kronik dalam kehidupan.
Isu pergaulan anak dara/ janda dengan suami orang... bagi saya, tak melawan hukum sebab seorang lelaki Islam yang berkemampuan, boleh punya isteri sehingga 4 orang. Kalau isteri orang dengan orang bujang? Tak ke memeningkan kepala saya. Dah tentu saya pangkah sebab dah membelakangkan suami. Bagaimana boleh menyesatkan hidup sendiri? Kenapa kita tak boleh terima amalan dan prinsip agama sebagai panduan hidup dan menyelesaikan masalah. Si bujang pula, membadutkan diri. Sampai kiamat cinta kamu cinta sia-sia! Kenapa sengaja mencipta masalah.. dosa. Mencari penyelesaian.. ketenangan pada ciptaanNya, hanya bersifat sementara. Kunci ketenangan hanya pada Yang Maha Esa. Kembali kepadaNya.
Ya Allah, semoga saya berada jauh yang sangat-sangat dari sifat dan perangai yang pelik-pelik. Saya mohon hidayahMu.. petunjukMu.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...