September 25, 2015

Raya & ayah

Cik Diari Maya,

Salam Aidil Adha. Alhamdulilah.. alhamdulillah, saya masih berpeluang menyambut Aidil Adha tahun ni dan saya berpeluang berpuasa sunat 8 & 9 Zulhijjah. Juadah raya semalam... sendiri sedia. Gulai kawah ayam, rendang ayam, kuah lodeh, nasi impit, nasi hujan panas & kek mentega. Syabas untuk diri sendiri.
Dah beberapa minggu tak jengok ke sini. Apa yang berlaku? Peristiwa penting... Busu, adik Mak telah kembali ke pangkuanNya 14 September lalu semasa saya bergegas ke hospital pagi itu. Tak sempat. Syukur.. Allah memberi kesempat saya melihat jasad, menunggu dikapan, menatap dan menguncup muka ayah kali terakhir dibilik mayat. Insan yang saya anggap pengganti Ayah. Ayah kedua. Ayah, nama panggilan yang saya pinjam dari anak-anak beliau.. jiwa hati saya & tok siak anggap dia ayah disebabkan kami ketiadaan kedua-dua ayah. Lagi tersentuh bila dia tersasul bahasakna diri dia ayah. Sejak berpindah saya jarang dapat bertemu ayah disebabkan jarak. Hingga hari ni saya masih mengimbas kenangan bila bertemu arwah.. dalam proses menerima ketiadaan ayah. Bila berada dirumah arwah, terpandang sofa, kerusi yang selalu arwah duduk. Tergiang-giang suara arwah. Al-Fatihah. Semoga amal ibadah ayah di terimaNya.  Semoga roh ayah dicucuri rahmatNya.

2 comments:

  1. Berat sungguh ujian ini bg kami terutama bagi boy kak... terima kasih sbb sudi dtg menzirahi dan mendoakan arwah... boy dan ayah memang rapat lepas arwah mak meninggal.... sedih n terasa hebat sudngguh ujian ini kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2... banyak bersabar Boy. Asam garam hidup sebagai orang dewasa. Selalu buat sesuatu yang boleh bantu arwah mak & ayah di alam sana :)

      Delete

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...