February 28, 2016

Kebun (1)


Saya ikut cakap Prof. Muhaya.... amalkan cara hidup sihat. Kurangkan bersuara, banyakkan amalan.  Saya pilih,  berkebun. Bila pokok tumbuh, boleh cakap banyak dengan mereka. Ngeh. Cucuk tanam, salah satu cita-cita yang kadang-kadang ditunaikan mengikut kesempatan masa. Rugi kalau tak mafaatkan ruang & peluang. Semoga kali ni berjaya. Faktor masa dan komitmen dengan kerja ofis dan urusan hidup yang lebih penting.
Rasanya dah sebulan saya mula meyemai benih cili merah sebab kami sekeluarga suka makan sambal berlado. Alhamdulilahhh.. mereka berjemaah, tumbuh dengan bahagia. Sebelum ni hampir kecewa dan serik nak menanam sebab selalu tak menjadi. Saya selalu cakap kat Mak & Tok Siak yang tangan saya tak sesuai atau 'tangan panas'. Kali terakhir hari tu, serai. Yang kekal hidup sejak lebih kurang setahun lepas, 2 rumpun. Tu pun keding. Kecewa. Tapi hati ni pujuk yang Allah tidak akan mengecewakan saya kalau saya usaha. Cuba saya cari kesilapan saya, bukan menyalahkan tangan. Allah beri kurniakan tangan dengan sangat baik kejadian dan penuh hikmah untuk seseorang. Syukur, bukan menyalahkan. Apa yang tak betul pada diri saya ialah teknik... ya, saya perlu berilmu sebelum menanam. Kesilapan saya selama ini. Semoga saya tak berhenti menuntut ilmu.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...