May 5, 2016

Ke Ceruk Dapur

Perancangan kerja sendiri: Menguncang 
Mungkin dah tiba masanya untuk saya bekerja sendiri. Saya kuli dan saya bos. Saya dah tak mampu untuk kerja makan gaji  disebabkan komitmen sebagai isteri, adik dan anak. Saya tak menyesal dengan keputusan ni, insyallah mungkin rezeki lebih berkat dan baik jika saya fokus berkhidmat sebagai isteri, anak dan adik.
Hmm.. betul kata orang2 lama, orang perempuan belajar tinggi mana, ceruk dapur juga tempatnya. Kata ni boleh dinafikan dan dipandang ringan bila perempuan tu dalam keadaan senang, contohnya pemegang status anak dara. Komitmen belum banyak atau mereka yang masih belum faham dan tahu tanggungjawap. Pada saya, belajar tinggi ni adalah untuk mengajar diri jadi insan yang berkualiti pada masa depan. Bukan makin tinggi ilmu dunia, makin gagal membentuk diri.
Saya fikir kembali apa yang dah saya alami.. zaman kanak-kanak, sekolah rendah.. menengah dan peluang jadi budak U. Alhamdulilah dan insyallah peluang yang saya dapat, mengajar saya untuk berdikari, membentuk diri dan faham dengan kehidupan walaupun saya tak cemerlang dalam keputusan.

Ok, citer kat atas tadi iklan. Heheh. Kembali kepada cerita "dah tiba masa untuk saya bekerja sendiri".. sebabnya saya dapat surat amaran tentang kedatangan. OK la.. walaupun rasa ada ketidakadilan, saya terima teguran bos. Mungkin  ini pembuka jalan untuk cari duit sendiri. Tok Siak dah bagi lampu hijau cuma minta saya bertahan sehingga raya. Maka, saya ada kurang sikit 2 bulan untuk makan gaji.
Apa rasa saya... rasa risau sebab dah tak ada pendapatan tetap, masa depan macam mana nanti.
Apa saya nak buat... perancangan dah ada dan sedang membina kerja sendiri. Kena mula dari sekarang. Kalau tak, lambat ler nunggu 'menuai' nanti dikkkk (:
Semoga saya berjaya dalam kehidupan..

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...