June 1, 2011

cerita 55... the wedding is off?

Sahabat,
Untuk sampai satu matlamat yang diimpikan, kita perlu lalui saat-saat getir. Kekadang kita lupa, untuk sampai impian yang indah, kita kena tempuh pahit, kecewa, sedih dan keadaan yang sangat-sangat emosional. Bila tiba masanya, kita terkejut, tak sedia dengan dugaan-dugaan yang perlu kita tempoh. Dengan tahap kesabaran yang amat tinggi, doa dan usaha, barulah kita dapat apa yang diimpikan. Allah janji, akan beri kebahagian dan kegembiraan akhirnya.
Kenangan yang pahit tu jadi pengalaman dan pengajaran. Jiwa, hati dan emosi kita jadi tambah kuat untuk tempoh dugaan-dugaan akan datang. Kalau tak dapat apa yang diimpikan atau matlamat, itulah sebenarnya yang terbaik untuk kita. Allah beri kita banyak sangat peluang dan pilihan lain. Peluang dan pilihan lain tu mungkin lebih baik dan manis. Allah beri yang terbaik untuk hambaNya. Allah tak akan sia-siakan hambaNya.

 ******

Semalam sampai je umah dari balik dari ofis, aku terus ke dapur untuk masak sambal tempe. Mak tak masak sebab aku tengok banyak nasi goreng. Ingat leh cover sampai petang, rupanya dah abis sebelum petang. Banyaknyer Mak makan. Heheh. Nasib baik aku singgah kedai beli tempe. Teringin nak makan sambal tempe lagi. Kali ni aku buat banyak, rasanya untuk 5 orang makan. Rasa kali ni boleh tahan. Pas masak, aku terus makan. Lapar. Mak cakap dia kenyang lagi. Tido awal dia tanpa makan apa-apa. Aku ingat sambal tempe aku tak laku. Abang pon tak balik lagi. Laling sampai umah kul 9. Pas semayang isyak, kitorang pegi bank untuk settle bil. Balik tu Laling aku makan. Abis semua sambal tu dikejakan. Sedaappp cam kat kedai, dia cakap. Tambah comel la dia... 3 kali tambah nasi :P

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...