June 14, 2011

cerita 61... perkasakan solat

Tajuk pagi semalam dan hari ni, Tanyalah Ustaz NTV9. Aku tak dapat ikut sangat topik ni sebab time ni aku sambil-sambil siapkan sarapan, kemas umah dan siap untuk kerja. Topik bagi aku kesedaran untuk jaga solat. Aku selalu leka dan lalai walaupun aku selalu lengkap 5 waktu. Di mana keikhlasan aku beribadah pada Allah. Aku selalu minta, Allah beri ikhlas. Tapi aku selalu/ tak/ kurang ikhlas dalam jalankan tanggungjawap aku sebagai hambaNya.
Peringkat solat. Antara peringkat yang tertinggi, seseorang menunaikan solat sebab suka beribadah, khusyuk dan rindunya pada Allah. Boleh ke aku  atau bila agaknya aku boleh sampai tahap tu. Baru aku tahu, bacaan dalam solat dan susunatur solat adalah daripada peristiwa Nabi Muhammad S.A.W berjumpa Allah. Selama ni aku tertanya-tanya macam mana Allah boleh tentukan gerak geri solat, macam mana bacaan sembahyang ditentukan dan lain-lain. Mungkin sebab pertanyaan, musykil dan lain-lain penyebab aku selalu tak ikhlas dalam solat. Cara penyampai Dr. Danial Zainal Abidin bila sampai part ni, aku dapat rasa keikhlasan dan kesungguh ustaz beri kesedaran kat aku. Lepas ni aku akan korek lagi isi penuh ceramah ni.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...