August 26, 2011

cerita 69... 2 hari lagi

Yeppp... 2 hari lagi aku akan berangkat balik kampung. Raya di kampung weiiii... Yeayyy!. Aku ada hari dan esok untuk packing, shopping barang dapur untuk Mak. Aku lom beli apa-apa untuk Mak dan Inak. Kijamm. Hehehh. Aku sebok ngan projek uncang. Malam tadi settle untuk sebelum raya. Legaa. Duitnya kitorang blanje diri sendiri dan Mak ngan burger ramly special, ais krim dan coke McD. Malam ni ke Klang untuk shopping kerepek dan esok aku try curi-curi beli blouse Inak. Heheh... syyytttt.. jangan kasi MyLaling tau sebab dia cakap kasi duit je. Tapi aku rasa tak best gitu. Untuk Mak? Hmmmm... cam purse atau handbag. Baju... Mak banyak sangat baju ngalah aku. Tudung pun sama.

*****
Hidop ni perlu banyak pengorbanan. Perit kan. Hmmm.. Bantu. Kena ikhlas dan tak boleh harap balasan. Bila harap, kita kecewa dan sedih bila orang yang kita tolong tu tak nak tolong kita. Walaupun terlalu banyak pemberian dan tolak ansur. Ishhh... memang tak boleh mintak balasan. Dan kalau boleh usaha dulu sedaya upaya, baru mintak tolong. Pengajaran yang aku dapat baru-baru ni. Jangan mintak orang untuk tolong kita. Membentak-bentak menunjukan dia tak suka nak tolong. Ok, tak pe... dunia tak gelap tanpa bantuan dia. Sikap yang cam ni akan buat diri sendiri malu untuk mintak bantuan pada orang yang kita tak nak tolong. 

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...