August 3, 2012

Inspirasi 1: Abby Abadi



"Saya tak perlu takut pada sesiapa dengan penghijrahan ini. Kita tahu, segala-galanya datang dari Allah. Kalau rezeki itu bukan untuk kita, kita tak akan dapat. Jika Allah tetapkan rezeki itu untuk kita, sesiapa pun tak akan dapat menghalang rezeki itu sampai kepada kita". 


"Saya menerima beberapa dugaan ketika berada di Mekah untuk menunaikan umrah. Di sana, hati saya ingin beribadah saja.  Saya merasakan kelainan dalam diri saya. Saya mengharap perubahan positif. Saya merasakan solat itu suatu keseronokan. Solat membuatkan saya rasa tenang dan gembira. Saya bangun awal dari kebiasaan untuk solat subuh di Masjidil Haram untuk mengelakkan bangun lewat. Setiap kali solat Subuh, ada jenazah untuk disembahyangkan. Dulu, saya tidak menghayati ibadah solat. Saya hanya sembahyang. Bermula dengan menyembahyangkan jenazah, saya berfikir tentang kematian. Saya berasa sangat takut sebab tak bersedia. Jadi, pertama kalinya saya menitiskan air mata ketika menunaikan solat. Saya mengharapkan sesuatu yang saya "tidak ada" selama ini. Doakan saya terus berada keadaan ini (jalan Allah) sehingga saya menghadap Ilahi".


Semoga penghijarahan Abby memberi inspirasi kepada kita untuk kembali ke jalan Allah SWT

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...