August 8, 2012

Mak (1)

Pagi Isnin lepas, Mak bangun sahur & tidur semula macam biasa tapi lepas bangun dari tido sekejap tu, dia mengadu tak boleh bangun. Sakit kepala dan perut. Saya dah berkira-kira bawa dia ke hospital. Jam 7:30... dia cakap dah ok sikit. Saya pon siap untuk ke ofis.
Lebih kurang jam 10am, abang call suruh balik untuk bawa Mak ke klinik berdekatan. Hasil pemeriksaan doktor, tekanan darah Mak tinggi, kencing manis ada sikit dan ada ketumbuhan berdekatan salur darah utama. Saya bawa Mak ke HUKM untuk rawatan lanjut petang itu juga. Sekarang tunggu panggilan hospital untuk temujanji. Saya agak risau dengan ketumbuhan tu.
Sejak tu Mak tak dibenarkan naik ke tingkat atas, basuh baju dengan tangan, masak dan kerja-kerja berat lain.  Mak degil... nak buat kerja-kerja yang biasa dia buat. Bosan dan tak sakit katanya. Tugas-tugas yang biasa Mak buat beralih ke saya. Saya masih dalam keadaan kelam kabut dan penyesuaian penambahan kerja rumah terutama masak. Semuanya ringkas. Goreng-goreng dan rebus.Tak cukup masa. Tambah lagi dengan adanya projek uncang yang perlu disettlekan secepat yang mungkin.

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...