October 5, 2012

Apa agama Barack Obama?

Hmmm.... Kristian atau Islam? Saya tahu ini adalah suatu yang sensitif. Oleh itu saya hanya memberi pendapat sahaja. Ada beberapa video dalam Youtube yang saya tengok tadi. Video-video sebagai bukti teori masing-masing. Kebanyakannya mengatakan beliau beragama Islam. Keturunan bapa beliau beragama Islam manakala ibu, bukan beragama Islam.Adakah bapa beliau Islam? Saya tak pasti tapi kemungkinan Islam atau pengaruh Islam dalam keluarga  beliau agak besar sehingga pada nama beliau, ada nama Hussin.... Barack Hussein Obama. 
Setahu saya ada dikalangan masyarakat Indonesia yang fahaman Islamnya yang agak longgar, suami atau isteri boleh beragama lain jika salah seorangnya beragama Islam. Jadi, anak-anak dalam sebuah keluarga berkenaan boleh memilih samada kekal Islam atau tidak. Ini terjadi pada Barack Obama. Oleh sebab itu, beliau sedikit sebanyak mempunyai mengetahuan tentang cara hidup dan prinsip agama Islam.
Bagaimana dia boleh sampai ke Amerika? Yang ini saya belum baca biografi beliau. Agaknya keluarga beliau berhijrah untuk tingkatkan taraf hidup. Kesusahan memberi semangat kepada beliau untuk berjaya dalam hidup. 

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...