March 19, 2013

Rumah Impian Saya: Rumah kabin (1)

Post kali ni juga sambungan kepada cerita saya baru-baru ni yang mana kami perlu berpindah sebelum Jun. Saya dan suami bercadang ingin membaiki rumah peninggalan arwah ayah tetapi disebabkan kos pembaikan diluar kemampuan, saya dan suami bercadang untuk membina rumah kabin. Rumah kabin yang saya maksudkan di sini ialah steel cabin. Kosnya jauh lebih rendah dan masa pembinaan yang lebih singkat. Kiranya rumah kabin ni, rumah sementara.Walaubagaimanapun, pembinaan rumah kabin ditunda mungkin dalam masa setahun bagi saya dan suami mengumpul modal. Kami tidak mahu terbeban jika pinjaman bank. Kesempatan penundaan ini, kami mempunyai masa untuk membersihkan kawasan tanah dan mencari penyesuaian dengan persekitaran.


Saya telah mula mencari bahan dan idea untuk rumah kabin yang sesuai. Di Malaysia, agak jarang rumah dibina berkonsep steel cabin. Tidak dinafikan, cuaca di Malaysia agak panas jadi steel kabin kurang mendapat sambutan. Saya ada jumpa forum yang membincangkan pembinaan bagunan konsep kabin. Setakat yang saya nampak, cari dan baca dari log dan laman web tempatan; pembinaan kabin adalah bangunan yang sementara atau jangkamasa berada di dalam binaan adalah kurang dari 24jam. Antara contoh ialah dewan orang ramai, bangunan sekolah, pejabat dan asrama sementara ditapak pembinaan dan juga salah satu resort di Langkawi.

Contoh pembinaan rumah kabin kayu di luar negara

- kembali bersambung di Rumah Kabin (2)

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...