July 24, 2013

Mudahkan cara

Abby Abadi mengaku nikah di Thailand"Ya, saya bernikah di Thailand. Tak ada masalah pun dalam undang-undang Islam bernikah di negara jiran, tetapi saya mempermudahkan yang payah... " 
Kata-kata Abby ni mengingatkan saya suatu masa dulu....
Saya setuju sebab saya ada mengalami sedikit kesukaran ketika mohon permohonan nikah dari Jabatan Agama Islam yang mana saya perlu kemukakan sijil nikah ibu bapa saya. Perkara mereka sudah lebih dari 30 tahun juga telah berpisah hampir 20 tahun, makanya hilang dalam simpanan. Jabatan agama menolak permohonan jika tiada sijil nikah ibu bapa. Macam mana nak menikah ni.... saya risau sebab saya hanya ada lebih kurang 3 minggu. Saya perlu dapatkan salinan baru di tempat mak dan ayah saya menikah dulu... Melaka. Saya bernasib baik sebab kira dekat hanya 2.5 jam perjalanan. 
Walaubagaimanapun kakitangan Jabatan Agama Islam Alor Gajah yang telah diamanahkan, tidak memberi kerjasama. Dengan kata lain, MALAS buat kerja. Dia beri alasan tiada dalam fail. Setelah saya mula guna suara keras selepas menunggu 2 minggu dengan mengatakan saya ada seminggu lagi sebelum menikah, baru lah dia mula cari dan JUMPA. Sekarang teknologi telah mudahkan cara kerja tetapi ramai insan-insan yang terlalu bertuah masih malas.
Sekian, nukilan rasa ;)

Nyiau angkat kami, Ayu

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...