January 7, 2014

Dua ringgit!

Tahun baru ni, kenaikan harga macam-macam barang dan perkhidmatan telah dilaksanakan. Kenaikan yang penuh dedikasi manakala penurunannya susah nak didedikasikan. Hehehehh.
Sekali imbas saya tonton berita jam 8. Yang menarik perhatian saya ialah kadar belanja sekolah anak-anak oleh ibubapa atau penjaga. Banyak yang diberi rm1 sebab diberi bekal. Kurang rm1 macam tak ada je. Yang rm3.. rm4 jarang-jarang, mungkin ibubapa atau penjaga anak-anak ini tak sempat nak bekalkan budak-budak. Nampaknya belanja sekolah budak-budak ni lebih mewah dari belanja saya. Saya hanya peruntukkan rm2 setiap hari bagi hampir 12 jam berada diluar rumah. Sampai rumah, menggelupor ler... hehehhh.
Saya perlu berjimat cermat memandangkan tambang saya untuk sehari ialah rm10 paling minimum. Saya biasa memilih perjalanan paling minimum sebab ia adalah perjalanan yang sihat. Saya akan berjalan lebih kurang 40minit setiap pergi dan balik kerja. Baik untuk kesihatan terutama jantung. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Maka, kenaikan harga yang harus dipandang positif...baik.

Sumber: Google.com
Berbalik kepada perbelanjaan saya, jumlah belanja saya untuk sehari ialah rm12. Sebulan lebih kurang rm300. Apa yang saya dapat dengan rm2? Saya dapat beli dua bungkus nasi lemak atau dua keping roti canai. Cukup untuk makan pagi dan tengahari. Saya boleh jimat rm2 jika saya bawa bekal. Alhamdulilah.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...