July 10, 2014

Baju raya

Kali ni nak cerita pasal baju baru untuk ziarah saudara mara dan kawan-kawan di awal Syawal. Biasa panggil baju raya tapi kali ni saya tukar konsep sambutan Ramadhan dan Syawal. Masa kecil-kecil baju saya ada dua atau tiga pasang. Beli belah dengan Mak Ayah. Baju kurung tu wajib. Mak yang jahit. Cuma beli seluar dengan blouse atau t-shirt. Saya kurang pakai skirt. Selain baju kurang, fesyen pakaian saya ditentukan Ayah. Mujur selera kami hampir sama. Apa kata Ayah, saya ok kan aje. Beli belah ngan Ayah best sebab Ayah bagi pilihan dan kenudian dia tapis. Tak pernah menghampakan. Ye laaa... dapat baju baru bukan selalu. Kita bukan orang berada, nak baju bersilih ganti setiap bulan. Al-Fatiha untuk Arwah Ayah.

Baju raya Mak

Baju kurung... masa dulu baju kurung raya dan baju sekolah Mak yang jahit. Baju moden saja hantar upah. Saya pernah belajar jahit tulang belut dari Mak. Sekarang dah lupa. Insyallah, ada masa nanti saya belajar semula. Asal raya, ada baju kurung... asal baju kurung, ada raya dan kenduri kendara. Tu la saya. Heheh. Tapi sekarang tak. Siap belajar buat baju kurung sendiri. Mula tahun ni, saya buat baju kurung Mak. Hmm... tiba lah masanya saya buat baju untuk Mak pulak. Tahun ni, saya beli 2 helai kain untuk Mak. Semalam dah siap sepasang. Saya budak baru belajar dan pertama kali buat baju bukan diri sendiri dan pertama kali cuba teknik jahit getah dan velcro pada skirt. Walaupun ada yang tak kemas tapi Mak suka. Sesungguhnya Mak memahami dan tak cerewet. Siap tambah lagi baju-baju untuk diubahsuai. Sabar Mak... banyak kain dah menunggu nak di jahit sebelum habis puasa. Alhamdulilah... salah satu perkara yang terindah dalan hidup, diri bahagia dengan membahagiakan orang tua.


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...