September 10, 2014

Kerja-ya 6: Cuci cuci

Pagi ni misi kerja saya ialah kemaskini pelan paip. Petang semalam saya dapat lukisan pelan lantai dari arkitek. Sebagai tukang lukis, saya perlu kemaskini lukisan bangunan arkitek yang terkini ke atas lukisan paip.

Contoh, lukisan paip sebelum dikemas kini seperti di bawah:


Jenuh kalau nak perhati apa yang arkitek tukar pada lukisan bangunan mereka kalau mereka tak tanda.... dengan kata lain, pandai pandai ler dik non cari. Tu ler kalau dapat arkitek ada erk erk dalam hati atau pemalas. Saya pun malas gak. Hahaha. Nak senang, kasi bersih lukisan bangunan terkini dan gantikan ke dalam lukisan paip. Lepas tu periksa garis-garis bangunan arkitek kat kawasan laluan paip. Di situ baru tau apa yang diubah... beza.

Lukisan pelan lantai pelan arkitek yang perlu dikemaskini ke lukisan pelan paip

Sekarang nak cerita apa yang saya cuci kat lukisan arkitek. Biasa saya panggil sampah sarap. Antara sampah sarap tu benda-benda yang tak ada kena mengena dengan paip. Contoh: Perinci dan ukuran lantai, tingkap dan pintu serta susun atur perabut.

Sampah sarap yang perlu dibuang

Dah bersih

Lukisan pelan paip yang dah dikemaskini

Bila dah siap kemaskini lukisan paip dengan lukisan bangunan, biasanya ada perubahan laluan paip yang perlu diubah mengikut perubahan bangunan. Perubahan garis-garis bangunan pada kawasan laluan paip perlu dimaklumkan kepada penyelia tapak dan bos untuk peringkat perbincangan dengan pihak lain yang terlibat. Hasilnya, diserah pada saya untuk penambahan, pengurangan atau pengalihan paip yang dah mereka setuju.

Bila buat kerja ni, saya teringat masa zaman budak kecik hari tu saya suka dengan teka cari beza pada dua gambar... macam kat bawah ni. Jadi, teka ni ada manfaat bila dah jadi budak besar.

Sumber: Google.com
Sekian...


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...