January 29, 2015

Cencaru sumbat

Musim cerita makan pulak....
Hari ni saya mulakan cerita inspirasi dapur kabin saya. Sementara rajin snap gambar situ sana sini. Kalau malas, tengok handphone jadi naik menyampahhhhh. Dah kat rumah, hal handphone tak berapa ambil kesah. Ada bateri, call, mesej... ada atau tak. Kalau ada anak nanti, ntah-ntah langsung tak keluar dari beg kerja. Tok Siak ler yang rajin check charge kan. Berbeza kalau dalam komuter atau bersendirian, dunia jadi gelap kalau bateri habis atau lupa bawa handphone. Segala ilmu yang diperlukan ada di situ, katanyer. Ok, tu iklan hal handphone.



Malam tadi menu ikan cencaru sumbat cili dengan cicah kicap dan tauge+kobis masak lemak. Ikan cencaru sumbat ikan ni nostalgia saya zaman kanak-kanan, remaja hingga awal dewasa. Selalu minta Mak masak. Sejak daya ingatan Cik Cha semakin menyusut, memang saya tak merasa. Rasanya, susah nak jumpa menu ikan ni. Kalau nak, kena buat sendiri dan semalam saya realisasikan. Menu ikut tekak sendiri. Hehehh. Ikan ni saya goreng dengan sedikit minyak di atas kuali leper. Ala-ala bakar juga. Pencicah kicap ni harus untuk Tok Siak kalau ada ikan bakar atau ikan goreng. Ikan sumbat ni selalunya dipadankan dengan sayur masak lemak. Tauge dan kobis ni saya sekalikan sebab nak habiskan stok tauge yang tinggal segenggam.

Sekian.
















No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...