March 9, 2015

Jaga adab

Cik Diari Maya saya,

Rutin kehidupan saya kadang kala terusik dengan gelagat dua orang kawan. Gelagat yang nampak ketara sebabnya mulut saya akan mengadu cerita mereka pada Tok Siak. Kalau mulut ni tak berbunyi, maknanya hal kecil saja. Kawan-kawan yang kurang menjaga adab bila menjadi tetamu dan bekerja. Saya berfikir, mereka ni kurang didikan atau sengaja. Kalau nak ikutkan hati, ringan mulut/ dan gerak badan ni menegur perbuatan mereka. Fikir balik, tersinggung dan akan mengugat hubungan nanti; dan akhirnya, cap diri sendiri sebagai Saya jahat sebab mulut jahat! Teknik teguran saya tak kena pada sasaran. Keputusan muktamad: diam dan tengokkan saja!
Adab sebagai tetamu... Teringat masa kecik-kecik dulu sebelum masuk ke rumah tuan rumah, Ayah dan Mak berpesan jangan nak macam-macam kat rumah orang. Maksudnya, antara perlakuan yang perlu dijaga ialah jangan usik barang.. jangan jelajah satu rumah terutama bilik, jangan buat rumah orang macam rumah sendiri dan hormati tuan rumah sekeluarga. Kadang-kadang terlanjur juga, akibatnya kena ketil masa tu juga dan kena marah kuat-kuat bila sampai rumah. Hasilnya, pengajaran berkesan hukuman ni mengingatkan saya supaya tak terlanjur gedik kat rumah orang.
Adab sebagai pekerja... jangan suka sibuk hal peribadi kerja orang. Kalau masuk bilik/ meja kerja orang... mata, tangan dan kaki jangan nak macam-macam. Habis tujuan, cepat-cepat balik ke tempat sendiri. Bos panggil kawan mengadap, kita jangan sibuk. Kawan isi borang cuti... itu hak dia. Jangan sibuk-sibuk tanya... komen itu & ini. Jangan banyak cakap... gosip. Nak gosip sangat?... Tanya & Jawap sendiri!

Itulah ragam kehidupan saya...

Sekian.


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...