September 12, 2014

Hubungan dan Doa

Dua ini yang saya sedang renung, perhati dan fikir. Jika buat baik dengan orang sekeliling, apa yang dapat? Ok.. contohnya, bantuan yang memudahkan urusan dari orang yang tak dikenali. Secara automatik, hati saya akan berkata Baiknya orang ni tolong buka pintu. Dapat pahala dan semoga murah rezeki dia. Jawapan apa yang saya dapat ialah dapat doa yang baik. Cuba kalau orang tu tak tolong tahan pintu untuk saya masuk walaupun dah nampak saya bawa banyak barang. Dah tentu saya menyumpah. Sombong, pentingkan diri sendiri. Hampehhhh tol! Doa yang tak baik dalam keadaan yang penuh emosi. Bahaya! Haaaa... kan dapat doa yang tak baik.
Saya punya idol tentang ini. Orang yang paling rapat dengan saya. Dia sangat baik. Tutur kata tak ada yang menyakitkan hati. Perlakuan dia juga. Selalu punya hati yang bersih, fikir positif dan rasional. Ramai yang senang dengan dia tak kira saudara mara atau kawan-kawan. Tak kira peringkat umur budak kecik mahupun budak besar yang muda belia dan remaja purba. Semua dia layan dengan baik. Saya cemburu dengan hidup dia sebab urusan hidup dia lancar dan susah tengok dia susah. Dia juga selalu mudahkan hidup saya. Saya sentiasa doa yang baik-baik untuk dia.
Dari situ saya sedar dan belajar sesuatu. Kesimpulan dari saya, kalau kita selalu baik... orang akan selalu doakan kita yang baik-baik dan Allah juga tak akan susahkan kita. Jadi, corak hidup kita datang juga dari berkat doa orang-orang sekeliling. 

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...