January 12, 2015

Iqra' : Imam Syafie

Ya... saya tak perlu risau dan kenangkan diri yang busuk ini. Lembaran baru dan teruskan perjalanan hidup yang lebih baik dan diberkatiNya. Wangikan diri dengan perkara bermanfaat. Sabtu lalu saya perlu menunggu Tok Siak sehingga jam 5 petang. Bermakna saya ada ruang masa 4 jam sebelum jam 5. Kemana dan apa yang sepatutnya saya buat? Saya buat keputusan untuk membaca buku yang boleh dihabiskan dalam masa itu. Jadi, ke kedai buku. Buku cintan cintun atau ilmu? Yang terbaik ialah buku ilmu. Tak ada ruginya.
Saya membeli buku ini dengan harapan saya semakin memahami dan mendalami Islam. Walaupun dilahirkan seorang muslim, saya sangat cetek ilmu. Langkah diatur sedikit demi sedikit. Saya perlukan buku yang mudah faham. Mungkin Allah mula beri jalan permulaaan dengan membaca sejarah tokoh-tokoh terkenal Islam.
Serba sedikit petikan-petikan yang memberi kesan pada saya.....

Ilmu, adab sopan, akal & pemurah
Ilmu dan dunia..
Semangat juang...
Fitnah...
Pangkat dan kekayaan...
Doa...
Musuh...
Harga diri, martabat, hati, pandangan dan ilmu
Status doa...
Diam...

30 pesanan...
 Buku yang dimaksudkan ialah.....

... 229 muka surat. Penyampaian ilmu yang menyenangkan

Sesekali bergenang air mata bila membaca kisah Imam Syafie ini. Mungkin juga kerana hati & perasaan saya semakin mudah tersentuh.  

Sekian.

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...