January 15, 2015

Poligami

Kalau saya mampu nikah satu lagi, awak carikan calon ya.

... permintaan Tok Siak sejak dua menjak ni. 
Budaya kebanyakkan isteri-isteri di Malaysia ni alergi dengan perkataan ni. Wanita-wanita akan berjuang habis-habisan untuk menahan para lelaki yang keinginan menambah. Mungkin ekoran dari budaya sikap & tanggungjawap
yang tak sepatutnya oleh kebanyakkan suami dan ahli-ahli keluarga yang lain bila berpoligami.
Sepatutnya, suami menambah bukan bermakna seorang isteri itu ada kekurangan yang tak ada ampunnya tapi dengan adanya isteri-isteri itu saling melengkapi. Lebihan bilangan perempuan berbanding lelaki dalam populasi penduduk dunia akan menyebabkan semakin ramai wanita berstatus bujang. Oleh itu, poligami menyelamatkan keadaan. Saya dapat lihat keseimbangan ciptaan kehidupan manusia. Cuma manusia selalu terpedaya dengan hasutan syaitan. Lagi, memiliki isteri lebih dari satu dapat menambahkan lagi umat Nabi Muhammad s.a.w. 
Sudi... ikhlas ke saya mungkin  suatu hari nanti? Walaupun ia hanya permintaan yang  menguji, takdir perjalanan hidup itu rahsia Yang Maha Bijaksana. Adalah berdosa jika saya mengharamkan atau membenci apa yang Tuhan halalkan ke atas lelaki Islam yang berkemampuan. Insyallah... dengan memahami agama semuanya akan baik & lancar. Semoga hidup kami suami isteri mendapat rahmat dan diberkatiNya.


Nota: Ini adalah pendapat saya. Cerita yang salah  datang dari saya. Mohon abaikan atau dibetulkan

No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...