May 9, 2015

Stokin Putih

Stokin Putih.... bukan stoking tapi kucing baru saya. Jumpa dia dah 4 hari. Jumpa masa dia main-main kat jejantas merentas Jalan Cheras berhadapan Leisure Mall. Pagi... dalam perjalanan saya ke ofis. Pantang nampak kucing ada stoking.... misti nak rembat. Semoga Stokin Putih sihat dan serasi dengan kami sekeluarga.. nama baru, Itam.

Takdir Allah saya bertemu Itam. Hari pertama, saya bertembung dengan Itam yang sedang melalui jejantas menuju ke Leisure Mall sambil bermain. Hati saya risau keselamatan Itam dengan kesesakan lalu lintas di bawah sana. Lalu saya dukung Itam dan bawa ke tempat yang lebih selamat. Sebelum itu, perlu beri Itam makan. Seven11 tak ada stok makanan kucing. Terpaksa bagi Itam makan roti.
Dalam perjalanan ke ofis, Itam tak banyak kerenah di didukung. Saya mula niat jaga Itam tambah lagi dia berstoking. Saya terus simpan Itam dalam ofis hingga petang. Mujur saya bawa bekal ikan kicap. Jadi, separuh ikan adalah rezeki Itam. Itam banyak tidur. Letih.. bergelandangan. Sebelah petang, waktu untuk balik. Serba salah samada tinggalkan Itam sendirian di ofis atau bawa balik. Akhirnya saya reda bebaskan Itam di kawasan taman perumahan. Sedih tinggalkan Itam dibelakang mengejar saya. Saya tiada pilihan disebabkan perjalanan jauh menggunakan pengangkutan awam. Dalam hati saya, insyallah bertemu lagi jika Allah dah tetapkan Itam untuk saya.
Esok petangnya, saya tercari-cari Itam sambil menuju ke perhentian bas. Saya berdoa dan mengharap, Itam muncul. Hingga ke perhentian bas, tiada kelibat Itam. Saya pulang dengan rasa rindu. Teringat-tingat Itam tido dalam bilik solat.. diam bila didukung.
Hari ketiga sebelah petang, Itam muncul berlari-lari ke arah saya di taman. Mungkin dia tunggu saya. Senyum. Alhamdulilah. Apakan daya, saya tetap tak boleh bawa dia balik. Saya pesan pada Itam supaya tunggu saya di situ hingga esoknya.

Sabtu pagii...
Jadi, hari ni Sabtu. Saya sengaja ambil bas yang mana laluan saya akan tempuh taman. Turun dari bas, saya berdoa agar Allah temukan saya dengan Itam. Saya selawat dan zikir hingga tiba di taman. Saya tercari-cari Itam. Itam sedang tidur dibangku wakaf. Alhamdulilah. Saya panggil Itam... dia terjaga. Saya beri dia makan. Selesai makan, saya bawa ke ofis. Mujur Tok Siak tak keberatan ambil saya balik.

Budak baik nak balik umah
Perilaku dan kejadian yang berlaku sepanjang mengenal Itam, saya percaya Allah mengamanahkan saya dan Tok Siak untuk jaga Itam. 

Selesa

Minggu suai kenal


No comments:

Post a Comment

28 Oktober 2023

 Hari ni hari lahir Abang yang ke 51.. semoga roh mu di RahmatiNya. Bercekau & ketawa dah jadi kenangan. Dia lah idola. Abg borek adik r...